Personal

Lotta Blomqvist

Rektor och Mentor
0472-44750
rektor@kronobergshed.se

Carolina Carvajal Larenas

Admin. och Fritids
0472-44750
admin@kronobergshed.se

Maria Magnusson
Musiklärare

maria@kronobergshed.se

Monica Lindkvist
Lärare Mentor åk 1-2 Fritids 0472-44750 monica@kronobergshed.se
Frida Karlsson

Lärare
Mentor åk 4-5
0472-44750
frida@kronobergshed.se

Susanna Ringqvist

Idrott
Mentor klass 3
0472-44750
sanna@kronobergshed.se

Jessica Magnusson
Fritids och F-klass jessica@kronobergshed.se
Waeed Alsaed Ali

Fritids och F-klass

waeed@kronobergshed.se

Skolsköterska
Maria Magnusson

Lärare
Mentor åk 3

Linda Lönnergård
Kurator

Kurator
Boka kontakt genom rektor

Skolpsykolog

Skolpsykolog
Boka kontakt genom rektor.

Skolläkare

Anders Willstedt
Boka kontakt genom skolsköterska

Mer om oss

lotta

Lotta Blomqvist

Tid på skolan: 13 år
Roll: Rektor och Mentor

Hur kom de sig att du blev lärare?
Det har absolut inte varit en självklarhet att jag skulle bli lärare, jag har jobbat som säljare på Dressman och receptionist på First Hotel Karlskrona och Ronneby Brunn under flera år och trivts superbra. Men beslut växer fram och min plan var alltid att läsa vidare efter gymnasiet. Så efter lite kloka ord av dem som känner en bäst, ens föräldrar, så fick det bli lärarutbildningen. Den gemensamma nämnaren är nog att jag älskar att arbeta med människor, jag är en “jatänkare” som älskar att lösa problem, se framsteg och att få vara med och utveckla. Det bästa av allt är att se andra människor växa och att få vara en del av det. Och tusan så rätt det blev. Inte en arbetsdag i skolans värld ser likadan ut och det älskar jag. Det skapar tuggmotsånd och utmanar det kreativa tänket gång på gång.

Vilket är ditt bästa minne från Kronobergsheds skola hittills?
Jag kom faktiskt tillbaka det året när det var 10-årsjubileum vilket också blev ett toppenminne. Det blev en härlig dag där både gamla elever och föräldrar kom förbi och sa hej, roade sig en stund bland hoppborgar, ansiktsmålare med mera. Fantastiskt roligt var också att många av de gamla eldsjälarna som sett till att skilan en gång startades kom förbi personligen eller skickade hälsningar. Det visar på att det är en skola skapad med mycket hjärta, själ och hårt slit för att det ska finnas en liten skola som alternativ till de stora kommunala skolorna.

Hur upplever du att Kronobergsheds skola skiljer sig från andra skolor?
Kronobergshed var faktiskt mitt första lärarjobb. Jag blev hitlockad av en av mina bästa vänner som vikarie. Jag fick en kanonstart med en fantastisk mentor i fröken Harriet i mitt favoritämne SO och sen alla underbara kollegor och elever. Det är litet och väldigt familjärt här ute. Men som ni vet, man behöver ibland vidga sina vyer så att man inte stagnerar. Man behöver utmana sig själv och klart att nyfikenheten fanns “var det grönare på andra sidan?”. Så under ett par år valde jag att prova på att arbeta på en större kommunal skola. Jag trivdes väldigt bra, lärde mig otroligt mycket men såg också vilken erfarenhet den lilla skolan faktiskt gett mig. Det finns alltid två sidor av ett mynt och fördelar med både stor och liten verksamhet. Men för mig i min pedagogiska roll blev fördelarna med den lilla verksamheten större och vägde över. Jag vill kunna hinna med och se eleverna i en helhet för att lättare kunna bemöta samt fånga upp dem. Vilket gjorde att jag sökte mig tillbaka igen till Kronobergshed.

Hur tror du att eleverna skulle beskriva dig?
Jag slängde ut frågan till eleverna om hur de skulle beskriva mig som lärare och fick tillbaka med ett gapskratt “du är stenhård, sträng och har höga förväntningar” och jag kan nog faktiskt hålla med – jag är nog fröken med ramar fast också med väldigt nära till kramar.

Jessica Magnusson

Tid på skolan: 2 år
Roll: Fritids och F-klass

Hur kom de sig att du blev lärare?
Jag insåg när jag pluggade till biomedicinskanalytiker att jag inte vill jobba på ett labb hela dagarna och valde då att hoppa av den utbildningen och började jobba som vikarie på en förskola. Efter ett par månader insåg jag att jag vill jobba med barn och deras utbildning vilket lett till att jag idag jobbar här på Kronobergshed. 

Hur upplever du att Kronobergsheds skola skiljer sig från andra skolor?
Storleken på klasser och skolan i allmänhet. Det totala antalet elever här kan motsvara vad det finns i vissa klasser på större skolor. Jag upplever att jag hinner se eleverna och finnas tillgänglig för dem på ett annat sätt än jag upplevt tidigare.

Har du någon hjärtefråga som du brinner för?
Allas lika värde – jag jobbar mycket med att eleverna ska acceptera varandra för de individer de är och att det är okej att vara den man är. Det spelar ingen roll vilken bakgrund man har, könstillhörighet eller om man inte läser lika snabbt som klasskompisarna. Vi är alla olika och unika!

Frida Karlsson

Tid på skolan: 9 år
Roll: Mentor åk 4-5

Hur kom de sig att du blev lärare?
Jag har alltid velat att jag ska ha ett pedagogiskt arbete. Om man bortser från barndrömmarna där artist eller frisör låg högt på listan så är läraryrket fortfarande ett val jag är väldigt nöjd med. Jag gick barn- och fritidsprogrammet på gymnastiet, fortsatte senare att utbilda mig till lärare på Linnéuniversitetet. 

Hur upplever du att Kronobergsheds skola skiljer sig från andra skolor?

Jag uppskattar den lilla enheten som Kronobergsheds skola är. Det ger mer tid till varje individ och alla ska känna sig sedda här. Det finns en gemenskap mellan både kollegor och barn och alla vet vilka alla är. Jag tror på att det gör mycket för tryggheten och att eleverna hos oss har stora förutsättningar att skapa sig en stark grund att stå på. Vi jobbar mycket med trygghet bland annat genom vårt faddersystem mellan förskoleklass och åk 6.
Närhet till naturen är förstås också ett stort plus. Vår skolgård har det mesta man behöver, det enda som saknas skulle väl vara den där poolen som några elever önskade på ett elevråd för några år sedan. 

Vilket är ditt favoritämne i skolan?
Jag är en av dem som är förtjust i grammatik så om jag måste välja favoritämne så skulle det vara svenska och engelska. Men jag älskar också att vara kreativ i de praktiska ämnena så det optimala är när man kan kombinera dessa ämnen. 

Vilket är ditt bästa minne från skolan hittils?

Jag har hunnit samla på mig en hel hög med fina och roliga minnen från Kronobergshed. Allt från Nobelfester som vi introducerade mitt första år på skolan till skolresor så som Kreativum i Karlshamn. Från pulkaåkning i skolans backe och i Hanaslövsbacken till genomgångar av ordklasser och meningsuppbyggnad i klassrummet. Ja en salig blandning med minnen där jag omöjligt kan välja ett. 

cd00afdf-4af4-43bd-9679-a5949eff69c7

Carolina "Carro" Carvajal

Tid på skolan: 7 år
Roll: Admin/fritids

Hur upplever du att Kronobergsheds skola skiljer sig från andra skolor?
Vi är en liten skola med stora möjligheter för våra elever, där alla elever syns och får den hjälp de behöver. Alla känner alla, stora som små. Vi har en fantastisk utemiljö som gör att våra barn kan springa och leka nära skogen och likaså på vintern då vår utemiljö omvandlas till en superhärlig pulkabacke där alla barnen åker pulka eller bygger snögubbar.

Vilket är ditt bästa minne från Kronobergsheds skola hittills?

Den frågan är lite svår för att jag har så många fina minnen från skolan men ett av dem är när jag fick närvara på ett bröllop nere i skogen en fin sommardag i augusti, det var nog det gulligaste jag har varit med om. Alla barnen hjälptes åt inför detta bröllop då det hade planerats i förväg med kläder, gäster, präst och ringar och allt detta skulle ske under en lunchrast. Det roliga var att det här visste alla eleverna om på skolan och vi personalen visste ingenting tills jag blev tillfrågad att vara fotograf. Det var ett av alla dem fina minnen som jag har fått ta del av under mina sex år på skolan, varje elev har lämnat ett litet spår av minnen efter sig och dem kommer alltid finnas med mig.

Kan du berätta om ert arbete på fritids? Vad gör ni för speciellt med barnen?
På fritids jobbar vi tillsammans med skolan, våra teman på fritids är kopplade med skolan och utifrån det temat vi jobbar med pysslar vi och skapar kreativitet på fritids. Ordning och reda är alltid bra som vi säger, så styrda aktiviteter har vi tre gånger i veckan och de börjar vi med så fort fritids startar upp efter skolan. Vi försöker alltid att vara det lilla extra för våra barn vare sig det är vanligfritids eller lovfritids. 

Hur tror du att eleverna skulle beskriva dig?

Jag tror att eleverna upplever mig som en väldigt pysslig personal, rolig men ändå tydlig och strukturerad. 

Linda Lönnergård

Tid på skolan: Ny
Roll: Kock

Vad har du jobbat med tidigare/vilka erfarenheter tar du med dig till vår skola?

Jag började jobba på Högåsen i köket efter att jag avslutade gymnasiet på hotell och restaurangprogrammet i Ryssby 1999. Efter något år började jag som kock på Villa Gransholm. Min resa fortsatte till Öjaby Herrgård där jag jobbade både i kök, matsal och med hotellet under närmare 8 år. Jag fick vara med och starta Fyra krogar vid sjön och restaurangen Fine dining.  Under några år har jag även fått jobba på Telleborgsslott med allt från konferenser til stora fester och middagar.  Efter många år i restaurang branschen landade jag 2015 i Alvesta kommun. Där började jag i skolkök för att sen börja på Aringsåsförskola som förste kock.  Jag kommer ta med mig erfarenheter från många olika världar.  Att kunna leverera både i det stora och det lilla. Att kunna se olika individer och vara lyhörd. Att sätta guldkant på vardagen för både stora och små. 

Varför tror du att Kronobergsheds skola är en arbetsplats för dig?

Jag tror att min kreativitet kan få blomstra på eran skolan tillsammans med pedagoger och elever. Jag kommer laga maten ifrån grunden med råvaror efter säsong. Att få lära känna och följa elever lite närmare när skolan inte är så stor kommer bli spännande. Jag är en öppen och socialperson som gärna jobbar över gränserna och testar på nya saker.

Monica Lindkvist

Tid på skolan: snart 1 år
Roll: Mentor åk 1-2

Vad har du jobbat med tidigare/vilka erfarenheter tar du med till vår skola?
Jag har arbetat som grundskollärare sedan 1995. De första åren var jag i Gislaved innan jag flyttade tillbaka till Växjö 1998 till arbete i Växjö kommun. De senaste 10 åren i Växjö kommun jobbade jag på Ingelstad skola där jag arbetade som klasslärare på mellanstadiet. 
Jag har under mina år som lärare jobbat med elever i allt från förskoleklass till årskurs 6, och undervisat, i stort sett, i alla ämnen som finns i f-6. Jag har jobbat med såväl små grupper som stora klasser och givetvis därför träffat på många olika barn.

Varför tror du att Kronobergsheds skola är en arbetsplats för dig?
Kronobergshed är en mysig och liten skola där alla känner alla, både vuxna och barn. Att känna till allas namn tycker jag är viktigt. Det är lätt att tillsammans planera och genomföra saker ihop på skolan och jag tycker att skolan KATT-ledord är väldigt bra. Då jag tidigare hade ganska långt till mitt arbete njuter jag nu även av att ha väldigt nära till jobbet.

Vilka är dina favoritämnen, varför?
Jag har många favoritämnen och det gör det svårt att välja, men här är några av mina favoriter. Jag tycker NO- ämnena och teknik är roligt att undervisa. Att tillsammans få upptäcka, undersöka och lära oss mer om kemi vi använder i vardagen, fysik som vi hela tiden har runt oss, biologi där man lär om naturen och människan och att använda och komma på nya tekniska lösningar. 

Har du någon hjärtefråga?
Jag tycker det är viktigt att göra eleverna nyfikna så att de vill lära sig mer. Det är härligtatt vara med när eleverna lär sig nya saker, vågar testa på nya metoder och känner att det är okej att det kan bli fel ibland eftersom det bara gör att de lär sig ännu mer. Att eleverna kan göra om, göra på ett annat sätt och testa på något som de inte trodde de skulle klara, samt att de kan lära sig nya saker hela tiden, det är värdefullt för mig.

Maria Magnusson

Roll: Mentor åk 3

Berätta lite om dig själv?
Jag heter Maria Magnusson, är 53 år och bor i Moheda. Jag är legitimerad F-6 lärare och
har arbetat som lärare i Växjö kommun i 16 år. Under mina första år i yrket jobbade jag med
barn i förskolan, på fritids och i förskoleklass. Började sedan arbeta som klasslärare på
lågstadiet och har de senaste 7 åren jobbat på Pilbäckskolan i Växjö.

Hur upplever du att Kronobergsheds skola skiljer sig från andra skolor?

Friskolan Kronobergshed är en mysig liten skola med närhet till naturen. En skola där alla
känner alla, barn och vuxna. Det finns en samhörighet, en “vi-känsla” på skolan, där alla
hjälper och stöttar varandra.

Vilket är ditt favoritämne i skolan?
Jag tycker om alla ämnen som jag har undervisat i, så det är svårt att välja ett favoritämne,
men svenska och engelska ligger mig varmt om hjärtat. Det är väldigt roligt att få vara en del
av elevernas läs- och skrivinlärning i skolan. Det engelska språket är spännande att lära ut.
Undervisningen kan varieras mycket med olika sånger, ramsor och berättelser. Bild är också
något som jag är intresserad av. Att få jobba med olika tekniker, måla och skapa något. Det
är inspirerande tycker jag.

 

Waeed Alsaed Ali

Roll: Mentor Fritids och F-klass

Vad har du arbetat med tidigare/vilka erfarenheter tar du med till vår skola? 
Jag har arbetat som studiehandledare, resurs, i fritidshem och modersmålslärare på Vislandaskolan
från 2018 till 2023. Under dessa år arbetade jag en period på resursenhet i Alvesta och
modersmålslärare i Skatelövsskolan i Grimslöv. 
Jag har jobbat med elever från årskurs 1 till åk 6 som studiehandledare och resurs, och från årskurs 1
till årskurs 9 som modersmålslärare. Jag har jobbat med olika grupper och olika nivåer.

Varför tror du att Friskolan Kronobergshed är en arbetsplats för just dig? 
Kronobergshed är en fin skola med ett litet antal elever och en liten grupp lärare där alla jobbar för
att hjälpa varandra. Alla tar hänsyn och lyssnar på varandras åsikter. Det stöd som finns i denna skola
är det som skiljer Kronobergshed från andra skolor. Den som arbetar i den här skolan känner sig

Vilka är dina favoritämnen, varför? 
Mina favoritämnen är syslöjd, eftersom jag lärde mig det i mitt hemland när jag var ung, och jag
älskar det yrket. Dessutom tycker jag om mitt modersmål som är arabiska och jag älskar att lära ut
det.

Har du någon hjärtefråga?
Jag tycker att det är viktigt att göra eleverna glada och känna sig bekväma i skolan med läraren som
arbetar med dem. Det är också viktigt att locka eleverna till lektionerna eller på fritids så att de
känner att dem har lust att vara där.